
Van Wijnen
Bewustwording en verander communicatie ‘Veilig voor Elkaar’-programma
Uitdaging
Een belangrijk thema bij Van Wijnen, een innoverend bouwbedrijf dat ‘Samen bouwen aan een ruimte voor een beter leven’ als levenswerk beschouwt, is veilig werken. Elk ongeval is er immers één te veel. Veilig werken wordt binnen de hele organisatie en bij iedereen die zich op of rond de bouwplaatsen bevindt, onder de aandacht gebracht. Of het nu gaat om collega’s, onderaannemers, bezoekers, bewoners of voorbijgangers. Onderdeel hiervan is het creëren van een sociaal veilige werkomgeving, waarbij medewerkers geen belemmering voelen om met elkaar in gesprek te gaan. En met 27 zelfstandige locaties in Nederland en 2.400 collega’s is dit een enorm belangrijk thema en onderwerp!
De vraag aan Brût was dan ook: Kunnen jullie als strategisch communicatiepartner aansluiten bij het programma ‘Veilig voor Elkaar’ en een campagne-identiteit ontwikkelen die inhoudelijk en conceptueel aansluit bij onze communicatiedoelstellingen en de belangrijkste pijlers/thema’s binnen onze communicatie goed overbrengen?

Strategie
Om veilig werken het podium te geven dat het verdient is het programma ‘Veilig voor Elkaar’ in het leven geroepen. Dit programma omvat structurele activiteiten gedurende het jaar zodat er continue aandacht is voor veilig werken. De dialoog over veilig werken, houding en gedrag staat hierin centraal. Het concrete doel is om in 2023 de certificering van trede 3 te behalen op de Safety Culture Ladder.
Resultaat
Op woensdag 29 maart was het Bewust Veilig-dag in de bouw. De ideale gelegenheid voor Van Wijnen om uitgebreid stil te staan bij thema veiligheid. Alle 2.400 collega’s voerden met elkaar ‘het goede gesprek’, aan de hand van gesprekskaarten met specifieke situaties. Ook waren er podcasts te beluisteren met waargebeurde verhalen van Van Wijnen-collega’s uit de dagelijkse praktijk en wat dat met ze heeft gedaan, welke te beluisteren waren via een aparte landingspagina.
Om voldoende aandacht te generen voor de dag, ontwikkelden we posters en narrowcasting op de bouwplaatsen om de verschillende boodschappen over te brengen. Het resultaat: geheel in lijn met de campagne-stijl een veelzijdigheid aan middelen met de juiste uitstraling én inhoudelijke boodschap.
