Waar emoji’s eerst vooral op WhatsApp werden gebruikt, zien we ze nu bijna overal: van Facebook en Instagram tot LinkedIn en e-mailings. Het kan tegenwoordig allemaal. Emoji’s geven kracht aan een boodschap, zorgen voor duiding en stimuleren interactie. Maar ze kunnen in sommige gevallen ook een negatief effect hebben. Daarom geven we 8 do’s & dont’s voor het gebruik van emoji’s in een zakelijke context 😊.

Do’s

✔️ Emoji’s in webcare

Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van emoji’s een band stimuleert. Wil je een relatie opbouwen met de klant? Gebruik dan emoji’s in je webcare en creëer en versterk de online band.

✔️ Emoji’s op LinkedIn

Emoji’s horen erbij, ook op LinkedIn. Het trekt de aandacht en kan net het verschil maken in hoe je iets bedoelt. Belangrijk: gebruik ze met mate en maak er geen kermisattractie van.

✔️ Emoji’s om (re)actie uit te lokken

Reageren via emoji’s werkt heel gemakkelijk en snel. Denk maar aan de verschillende like-buttons op Facebook en LinkedIn. Daarnaast stimuleren emoji’s in een call-to-action het overgaan tot actie – mits ze niet misplaatst zijn natuurlijk. Dus doe er je voordeel mee en implementeer dit bijvoorbeeld op je website of intranet.

✔️  Test de preview

Test je bericht met emoji’s altijd op verschillende apparaten en webbrowsers. Soms ziet een emoji er ineens heel anders uit, of wordt een emoji zelfs niet herkend. Het resultaat: een leeg vierkantje. Dat wil je natuurlijk niet.

 

Dont’s

❌  Emoji’s in webcare

Een do en tegelijkertijd een don’t. Hoe kan dat? Als het gaat om reageren op een klacht of ander negatief bericht wil je deskundig over te komen. Emoji’s kun je beter achterwege laten in zo’n geval.

❌  Emoji’s in een mail

Uit onderzoek blijkt dat een smiley in een e-mail toch echt minder positief wordt ervaren dan een smiley op bijvoorbeeld social media. Sterker nog: vaak wordt er op een e-mail met emoji(‘s) minder uitgebreid gereageerd en wordt de afzender minder serieus genomen.

❌  Emoji’s in Google Ads

Google Ads houdt absoluut niet van emoji’s. Sterker nog, het schendt hun gebruikersvoorwaarden. Laat ze hier dus maar gewoon achterwege!

❌  Onduidelijke emoji’s

Gebruik alleen emoji’s waarvan je zeker weet dat de betekenis voor iedereen duidelijk is. Weet jij wat hiermee bedoeld wordt:🧚‍♂️🗼? Nee? Dan is het heel simpel: niet gebruiken.

 

Gebruik altijd je gezonde verstand

Ook na het lezen van deze do’s en dont’s is het belangrijk om goed na te blijven gaan of emoji’s bij je doelgroep passen, of ze écht een toegevoegde waarde zijn en of ze het beoogde effect hebben. De reden is heel simpel: emoji’s maken een goed bericht beter, of een slecht bericht erger. Succes! 👍