Het ene Instagram-account gebruikt er 5, het andere 10 en er zijn zelfs bedrijven die geen hashtags gebruiken op Instagram. De hamvraag luidt: wat is nu het juiste aantal en waarom?

De voordelen van hashtags

Over de voordelen van hashtags kunnen we kort en krachtig zijn. Een goed gebruik resulteert in:

  • Groter bereik
  • Meer interactie
  • Extra volgers

Bovendien heeft dit alles als voordeel dat je de online zichtbaarheid van je merk en naamsbekendheid vergroot. Dat je hashtags moet gebruiken, is dus duidelijk. Maar hoeveel?

Hoeveel hashtags?

Instagram staat maar liefst 30 (!) tags toe. Voor een optimaal gebruik van hashtags is het goed om verschillende type te kiezen:

  • Minimaal 5 populaire hashtags
    –   Dit zijn tags die meer dan 100.000 keer zijn gebruikt.
  • Minimaal 5 iets minder populaire tags
    –   Dit zijn #’s die zo’n 10.000 – 50.000 keer zijn gebruikt.
  • Maximaal 5 super specifieke niche tags
    –   Dit zijn zoektermen die heel relevant zijn voor jouw werk, bedrijf of branche, bijvoorbeeld #instagramtips.
  • Maximaal 3 merk hashtags
    –   Dit zijn #’s die specifiek zijn gericht op jouw bedrijf, bijvoorbeeld je bedrijfsnaam, een productnaam, de naam van een dienst, een zelf bedachte hashtag, etc.

Als je bovenstaande aantallen bij elkaar optelt kom je uit op ongeveer 20 – 30 #’s per bericht. Met dit aantal benut je alle kansen die hashtags met zich meebrengen!

Waarom als bedrijf actief zijn op Instagram?

Twijfel je nog over het zakelijk inzetten van Instagram? Als millennials (personen in de leeftijd van 20 tot 39 jaar) tot de doelgroep van jouw bedrijf horen, dan kun je niet achterblijven en is actief zijn (of worden) op Instagram beslist een goede zet! Bijna 50% van deze leeftijdscategorie is namelijk actief op Instagram. En dat zal er de komende jaren niet minder op worden.

Inspiratie opdoen?

Benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet? Bekijk het Instagram-account van bijvoorbeeld KLM of Bagels & Beans eens.

Tip: plaats, zoals in deze voorbeelden ook wordt gedaan, een aantal witregels tussen de tekst en de tag. Dit verbetert de leesbaarheid.

Brût helpt je graag op weg!

We kijken graag met je mee naar het gebruik van hashtags in de social posts van jouw bedrijf. Ook hebben we als full service communicatiebureau veel ervaring met creatieve en effectieve social media campagnes waarmee je nieuwe volgers bereikt, de interactie aangaat én een community opbouwt. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden!