De uitspraak ‘De klant is koning’ bestaat niet voor niets. Uit onderzoek van accountants- en adviesorganisatie KPMG blijkt dat klantgerichte bedrijven ruim 50% meer omzet realiseren dan niet-klantgerichte bedrijven.Een tevreden klant is dan ook de eerste stap in de richting van het binnenhalen van een nieuwe klant. Niet alleen via mond-op-mond reclame, maar tegenwoordig ook via social media. En zeg nou zelf: als jij enthousiast bent over de service van een bedrijf vertel je dat ook graag tegen vrienden, toch?

De boodschap luidt dus: ‘Houd je (potentiële) klanten tevreden’. Maar voor veel organisaties is dat makkelijker gezegd dan gedaan. In deze blog geven we drie praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat je niet altijd groots hoeft te denken om een glimlach op het gezicht van de klant te bezorgen. Vaak zijn het juist de kleine dingen die het doen.

1. Wachtverzachters van Picnic

Picnic is een relatief nieuwe Nederlandse onlinesupermarkt. Het bedrijf groeide dit jaar als kool en is in steeds meer steden begonnen met het bezorgen van boodschappen. Helaas had deze groei wel een negatief gevolg voor klanten: een wachtlijst. Je kent het wel, de irritante automatische telefoonbeantwoorder: ‘Een moment geduld alstublieft, er zijn nog zes wachtenden voor u’.  Hier kwam het bij Picnic ook op neer, maar dan online.

Aangezien zo’n wachtlijst potentiële klanten natuurlijk meteen afschrikt, was er letterlijk werk aan de winkel voor Picnic. Ze bedachten het fenomeen ‘wachtverzachters’: een gratis product dat wordt bezorgd bij de eerste officiële bestelling.

Hiermee slaat het bedrijf twee vliegen in een klap:

1.     De nieuwe klant is blij met gratis producten waardoor het wachten minder erg wordt.

2.     Picnic stimuleert dat de nieuwe klant een bestelling gaat doen zodra dit mogelijk is.

Een mooi voorbeeld van een win-win situatie!

2. Handgeschreven kaartjes van Coolblue

De tijd van handgeschreven kaartjes is voorbij. En de tijd van persoonlijke berichtjes al helemaal. Juist hier kun je als bedrijf het verschil maken. Zorg dat je klanten zich speciaal voelen en laat zien dat je moeite voor ze wil doen. Bijvoorbeeld door bestellingen te voorzien van handgeschreven kaartjes, zoals Coolblue dat doet.

Tip: doe dit bijvoorbeeld bij bestellingen die vertraging hebben gehad. Zo is de klant de vertraging snel weer vergeten!

3. Originele bedankjes

Wanneer je een opdracht voor een klant tot een succesvol einde hebt gebracht, bedank je de klant vanzelfsprekend voor de samenwerking. Bij de laatste meeting geef je elkaar een hand en sluit je af met een zin als ‘Hopelijk kunnen we in de toekomst nog wat voor elkaar betekenen’. Je verlaat het pand en jullie wegen scheiden elkaar. Heel leuk, maar dat kan natuurlijk beter! Stuur de klant één of twee weken na de laatste ontmoeting nog een bedankje en laat blijken dat je de samenwerking echt prettig vond! Hoe origineler en toepasselijker, hoe beter natuurlijk.

Enkele voorbeelden:

Je hoeft dus niet per se een groot bedrag opzij te zetten om je klanten tevreden te houden. Voor een organisatie kan iets een kleine moeite zijn, terwijl het voor de klant een groot gebaar is!