Jouw organisatie is niet de enige die wat post op social media. Hoe zorg je dat jouw doelgroep jóúw bericht ziet, erop reageert en je gaat volgen? Kortom: hoe vergroot je jouw organisch bereik op social? En hoe zet je deze interactie om naar gewenst gedrag?

Een goed begin is het halve werk. Val op met aantrekkelijke visuals en pakkende teksten, zorg dat deze bij elkaar passen en emotie oproepen. Zo, nu heb je de aandacht. Creëer vervolgens betrokkenheid door waarde te bieden: kom bijvoorbeeld met persoonlijke ervaringen en geef tips & tricks. Lok reacties uit door open vragen te stellen en jouw doelgroep direct aan te spreken. Ook is het heel belangrijk om altijd te reageren op de reacties die je krijgt en hier niet te lang mee te wachten. Door met je (potentiële) volgers in gesprek te gaan, bouw je een relatie met ze op, bind je ze aan jouw merk of organisatie en worden ze mogelijke klanten.

Interactie? Check. Dan nu de uitdaging om deze engagement om te zetten naar doelgedrag! Gedrag waar jouw organisatie wat aan heeft, zoals het volgen van je bedrijfspagina, websitebezoek of een aankoop. Het Fogg Behaviour Model verklaart aan de hand van 3 factoren wanneer mensen overgaan tot doelgedrag.

Gedrag = motivatie X capaciteit X aanleiding

Als je niet gemotiveerd bent én iets heel moeilijk vindt, dan doe je het niet. Iets wat je makkelijk vindt en waarvoor je gemotiveerd bent, doe je in principe graag. Toch is er vaak nog een laatste element nodig om tot actie over te gaan: een aanleiding of trigger. Is die directe aanleiding er? Dan wordt het doelgedrag bereikt.


Meer succes met jouw business? Trek de aandacht op social, ga de interactie aan én focus op deze 3 factoren.
Maar hoe precies? En wanneer? En waar? Dat is ónze business. Het lijkt ons leuk om hier met jou over te sparren!