Cazas Wonen: Fusie woningcorporaties aanleiding nieuwe positionering - Brût Communicatie

Fusie woningcorporaties aanleiding nieuwe positionering

De aanleiding

Woningcorporaties GroenWest in Woerden en Provides in IJsselstein fuseren. Al vanaf 1 januari 2022 is het niet meer GroenWest en Provides, maar Cazas Wonen! Aan Brût de taak om (geleidelijk) het beste van beide corporaties samen te brengen in één nieuwe, frisse organisatie met een nieuwe positionering en bijbehorende corporate branding. Dat er bij het samengaan van beide corporaties veel komt kijken is logisch.. Een goed begin is daarom het halve werk: een nieuwe naam, een nieuw logo én bijpassende huisstijl!

Samen ontwikkeld met o.a. huurderscommissie

Een nieuwe organisatie is niet zo maar iets. Bekendheid bij de buitenwereld, maar ook bij al het personeel. Zodat iedereen zich betrokken en aangesloten voelt bij het nieuwe merk. Wat is wat ons betreft het toverwoord? Een beetje cliché, maar toch waar.. Het samen doen! Daarom hebben we samen met de medewerkers van beide corporaties en vertegenwoordigers van beide huurdersverenigingen een participatietraject opgezet om al vanaf het begin – bij het logo – alle partijen te betrekken. Hoe? Met interactieve brainstormsessies waar iedereen met zijn eigen ideeën en gedachten kwam. Zo voelde iedereen zich ‘part of the job’. Dat leverde mooie resultaten op!

De sessies waarbij medewerkers enthousiast participeerden resulteerden in de basis voor het logo, de stijl, de kleuren, de fonts… en zo uiteindelijk de huisstijl! Zo werd de huisstijl echt een project van iedereen; een op en top samenwerking. Deze organisatiebrede aanpak was een groot succes. De lancering van de nieuwe stijl is hierdoor probleemloos verlopen. En nog mooier: het opende deuren voor verdere ontwikkeling van zeer uiteenlopende middelen.

Compleet nieuwe huisstijl

Niets is meer hetzelfde. Echt niets! 😉 We hebben alle interne communicatiemiddelen herzien en omgeturnd naar de nieuwe huisstijl. Compleet andere kleuren en huisstijlelementen zorgden voor een geheel nieuwe look. Daarna maakten we de doorvertaling naar tastbare elementen; briefpapier, (word) formulieren, visitekaartjes, een iconenstijl en diverse templates. Het er samen over hebben én uiteindelijk overal terugzien in de organisatie zorgde er pas écht voor dat Cazas Wonen ging leven. De gehele stijl vatten we samen in een compact en praktisch huisstijlhandboek: voor iedereen toegankelijk.

Cazas Wonen intern op de kaart, check! Uiteraard horen hier ook externe communicatiemiddelen bij. Zichtbaarheid naar buitenaf is belangrijk en al helemaal voor een woningcorporatie met een zichtbare rol in de regio. Waar moet je hierbij aan denken? Bouwborden en spandoeken, het wagenpark, templates voor social media, de signing. We dachten aan alles: zowel on- als offline. Ook voerden we de nieuwe branding in de panden door.

Bewonersmagazine in print én online

Voorheen ontvingen alle huurders tweemaal per jaar het laatste nieuws op de deurmat: het bewonersblad Thuis. Een belangrijk communicatiemoment met een oplage van 19.000 huishoudens. Met daarin de laatste updates, maar ook leuke bewonersverhalen. Zo houd je pas echt de binding met de huurders. In de rebranding konden we het magazine daarom niet vergeten. Hallo fris nieuw Cazas Wonen magazine!

En niet alleen voor thuis, maar ook online kreeg het magazine een nieuw jasje met interactieve content. Zodat het magazine ook makkelijk op een telefoon of tablet gelezen kan worden. Benieuwd? Check het online magazine hier!

SCHAKEL OOK

ONZE CREATIVITEIT IN