Van Wijnen: communicatie en campagne-identiteit 'Veilig voor Elkaar' programma - Brût Communicatie

Communicatie en campagne-identiteit 'Veilig voor Elkaar' programma

Veilig werken bij bouwbedrijf Van Wijnen

Een belangrijk thema bij Van Wijnen, een innoverend bouwbedrijf dat ‘Samen bouwen aan een ruimte voor een beter leven’ als levenswerk beschouwt, is veilig werken. Elk ongeval is er immers één te veel. Veilig werken wordt binnen de hele organisatie en bij iedereen die zich op of rond de bouwplaatsen bevindt, onder de aandacht gebracht. Of het nu gaat om collega’s, onderaannemers, bezoekers,  bewoners of voorbijgangers. Onderdeel hiervan is het creëren van een sociaal veilige werkomgeving, waarbij medewerkers geen belemmering voelen om met elkaar in gesprek te gaan. En met 27 zelfstandige locaties in Nederland en 2.400 collega’s is dit een enorm belangrijk thema en onderwerp!

De vraag aan Brût was dan ook: Kunnen jullie als strategisch communicatiepartner aansluiten bij het programma ‘Veilig voor Elkaar’ en een campagne-identiteit ontwikkelen die inhoudelijk en conceptueel aansluit bij onze communicatiedoelstellingen en de belangrijkste pijlers/thema’s binnen onze communicatie goed over konden brengen?

Het programma Veilig voor Elkaar

Om veilig werken het podium te geven dat het verdient is het programma ‘Veilig voor Elkaar’ in het leven geroepen. Dit programma omvat structurele activiteiten gedurende het jaar zodat er continue aandacht is voor veilig werken. De dialoog over veilig werken, houding en gedrag staat hierin centraal. Het concrete doel is om in 2023 de certificering van trede 3 te behalen op de Safety Culture Ladder.

De campagne-identiteit

De campagne-identiteit is één van de opdrachten om het programma ‘Veilig voor Elkaar’ strategisch meer lading te geven. Hiervoor ontwikkelden we een visuele stijl met typografie en kleurstellingen die past bij de huisstijl van Van Wijnen, maar toch een eigen fris en krachtig karakter heeft. Deze campagne-identiteit zet het programma meer kracht bij door de herkenbare stijl en zorgt ervoor dat de belangrijke onderwerpen waarover gecommuniceerd moet worden de aandacht krijgen die ze verdienen.

Persoonlijk en aansprekend

Het thema veiligheid raakt je persoonlijk en het is iets waar iedereen verantwoordelijk voor is. We kiezen daarom voor fotografie met personen én inhoud. Beelden van collega’s en projecten. Door personen centraal te stellen zijn situaties herkenbaar en komt de campagne dichtbij. Ook de tone-of-voice in de campagne is persoonlijk en actief. Zo stimuleren we om het gesprek met elkaar aan te gaan én in gesprek te blijven.

Bewust Veilig dag, met veelzijdigheid aan aantrekkelijke middelen

Op woensdag 29 maart was het Bewust Veilig-dag in de bouw. De ideale gelegenheid voor Van Wijnen om uitgebreid stil te staan bij thema veiligheid. Alle 2.400 collega’s voerden met elkaar ‘het goede gesprek’, aan de hand van gesprekskaarten met specifieke situaties. Ook waren er podcasts te beluisteren met waargebeurde verhalen van Van Wijnen-collega’s uit de dagelijkse praktijk en wat dat met ze heeft gedaan, welke te beluisteren waren via een aparte landingspagina.

Om voldoende aandacht te generen voor de dag, ontwikkelden we posters en narrowcasting op de bouwplaatsen om de verschillende boodschappen over te brengen. Het resultaat: geheel in lijn met de campagne-stijl een veelzijdigheid aan middelen met de juiste uitstraling én inhoudelijke boodschap.

SCHAKEL OOK

ONZE CREATIVITEIT IN