Nieuwe en goede medewerkers zoeken is een uitdaging. Vooral op dit moment. Talent is vaak lastig te bereiken doordat kandidaten nog niet actief op zoek zijn naar een andere job. Hiervoor is een opvallende, kandidaatgerichte wervingscampagne nodig. Een campagne waarmee je de kandidaat als het ware verleidt om te solliciteren. Een campagne die de kandidaat-sollicitant enthousiasmeert en aanzet tot solliciteren. Als specialist in arbeidsmarktcommunicatie hebben wij daarom 6 tips voor je op een rij gezet.

Vrijblijvend brainstormen over een conversiegerichte wervingscampagne? Neem contact met ons op.

#1 Zet je organisatie ‘in de markt’ als aantrekkelijk werkgeversmerk

Met een employer branding strategie van Brût groeit en bloeit je organisatie als nooit tevoren. Zelf weet je natuurlijk als geen ander hoe leuk het is om bij jouw organisatie te werken. Maar hoe breng je dat over aan potentiële collega’s? Een krachtig en aantrekkelijk werkgeversmerk zorgt ervoor dat je dit zowel intern als extern uitdraagt. Zeer belangrijk, want dit draagt bij aan het behoud en de trots van bestaande medewerkers.

#2 Stel de sollicitant centraal in je wervingscampagne

Definieer de doelgroep. Zo weet je precies wat hem of haar zal triggeren om bij jouw organisatie te solliciteren. Wie wil je bereiken en waar zijn ze te vinden? Welke competenties en kennis verwacht je? Heb je de candidate journey van jouw sollicitant voor ogen, dan helpt dit enorm om inzicht te krijgen in de manier van denken en bewegen van de sollicitant.

#3 Een eigen werken bij-omgeving

Opvallen en onderscheiden is key. Geef een kijkje in de keuken; laat de sollicitant meteen kennismaken met jouw organisatie en de mensen die er werken. Creëer daarom een aparte werken bij-omgeving. Hier kun je de sollicitant specifiek relevante informatie geven over de functie en het goede werkgeverschap. Plaats hier authentieke, creatieve content en geef de kandidaat direct het goede gevoel bij de organisatie. Het is belangrijk om onderscheidend te zijn en lef te tonen.

#4 Een wervende, conversiegerichte vacaturetekst

Vertel de sollicitant wat er uniek is aan de functie en organisatie. In een wervende vacaturetekst moet het in één oogopslag duidelijk zijn wat de functie inhoudt en waarom de sollicitant deze job bij jou móet gaan doen. Blijf weg van voor de hand liggende voordelen zoals ‘goede arbeidsvoorwaarden’ of ‘leuke collega’s’.

Om zoveel mogelijk conversie (kwalitatieve sollicitaties) binnen te halen, moet er worden nagedacht over gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van het sollicitatieproces. Denk hierbij aan laagdrempelig contact via diverse kanalen, een compact invulformulier en een mobile friendly webpagina.

#5 Denk out-of-the-box

Zowel online als offline kun je goed mensen werven. Een goede wervingscampagne is vaak veel meer dan een sponsored post via de bekende online kanalen. Al eens nagedacht over een display bij relevante opleiders? Een campagne waarbij je niet de sollicitant, maar juist zijn vrienden of familie target? Of een bonus voor diegene die een nieuwe collega aandraagt?

#6 Opvallen is key

Tijd om je organisatie in de markt te gaan zetten! Met een opvallende crossmediale wervingscampagne via de best passende media. Bij Brût doen we dit door slimme strategieën te combineren met out-of-the-box concepten. Zo heb je voor je het weet een aantal nieuwe collega’s erbij!

 

Bij Brût denken we graag met je mee over wervingscampagnes

We ontwikkelen sterke werkgeversmerken en onderscheidende, kandidaatgerichte wervingscampagnes. Zó aantrekkelijk dat je zeker bent van kwalitatieve sollicitaties. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Benieuwd hoe we dit aanpakken? Bekijk hieronder een aantal arbeidsmarktcommunicatie cases!