SEO is niet een kwestie van aan knopje draaien. Ontdek waarom jouw website ondanks veel inspanningen nog steeds niet goed scoort, én hoe je je website wél vindbaar maakt. Op naar top 3 rankings in Google, want jouw website verdient een podiumplek!

1. Focus op de verkeerde zoektermen 

Een goed zoekwoordenonderzoek is jouw tijd écht meer dan waard. Kijk hierbij goed naar het zoekvolume, de concurrentie en keywords waar je nu al op scoort. En nu je toch lekker  bezig bent, kan je net zo goed meteen die nulmeting meepakken. Altijd leuk om te pronken bij je collega’s of baas dat  jouw inspanningen hebben geleid tot een stijging van plek 15 naar plek 4, toch?!

2. Te weinig content

“Een goede SEO-tekst moet toch ongeveer 300 woorden bevatten?” In principe is 300 woorden inderdaad de richtlijn voor een SEO-tekst, maar… je voelt ‘m al aankomen: het aantal woorden dat je nodig hebt om hoog te scoren in Google is sterk afhankelijk van de concurrentie. Hoe meer concurrentie, hoe moeilijker het is om hoog te scoren. Je moet dan dus nog beter je best doen, en dat betekent dat het aantal woorden al snel kan oplopen tot 600 of soms zelfs 800.

3. Slechts één landingspagina

Even terug naar de concurrentie, want hoe meer kapers op de kust, hoe groter de kans dat één landingspagina over een bepaald onderwerp onvoldoende is. Google wil alleskunners, de slimsten van de klas. Ondersteun je landingspagina daarom met een of meerdere blogs. Hiermee laat je Google zien dat je nog meer verstand hebt van het onderwerp en krijgt de ranking van de pagina een boost.

4. Geen of te weinig interne links 

Hoe meer relevante interne links naar een pagina verwijzen, hoe meer waarde of autoriteit deze pagina krijgt van Google. Daarnaast zijn interne links ook voor de gebruiksvriendelijkheid een dikke plus. Je helpt bezoekers namelijk met het vinden van nog meer relevante informatie. Bovendien stimuleer je hiermee langere websitebezoeken, wat voor Google weer een teken is dat jouw website goede content bevat. Kortom, aan de slag met een doordachte interne linkstructuur, zodat jouw website als een spinnenweb verbonden is. 

5. Techniek vergeten

Ben je zo lekker bezig met het schrijven en publiceren van nieuwe berichten dat je zomaar de techniek vergeet. Je bent echt niet de enige! Maar het is wel iets om alert op te blijven. SEO is namelijk veel meer dan schrijven. De techniek is minstens zo belangrijk. Gelukkig kan je ook zonder development skills op zak te hebben al een flinke inhaalslag maken. Een aantal punten waar Google veel waarde aan hecht en wat je dus zeker moet optimaliseren:

• Duidelijke structuur
• Goede indexeerbaarheid van de pagina’s
• Mobielvriendelijkheid
• Snelheid
• Veiligheid
• Digitale toegankelijkheid

Op naar de top

Zo, nu is het aan jou. Tijd om aan de slag te gaan en jouw website in de top 3 van de zoekresultaten te laten ranken. Wil je het graag in één keer goed doen en kan je hierbij wel wat hulp gebruiken? Laten we samen de zoekresultaten op z’n kop zetten! 

Quizvraag: op welk gebied kan deze blog nog verder geoptimaliseerd worden?