Vaak is het jaarverslag voor de communicatieafdeling één van de grootste projecten in het jaar. Van informatie verzamelen tot schrijven, redigeren en vormgeven. Het is een hele klus, waar je vanzelfsprekend het maximale uit wilt halen. Het liefst zelfs meer. Maarrr… veel organisaties halen hier onvoldoende rendement uit. Dit is super zonde! Hoe kan dit beter? We hebben een aantal belangrijke aandachtspunten voor je op een rij gezet!

Laten we beginnen bij het beginnen. Wat kenmerkt een goed jaarverslag?

• Objectiviteit. Het is belangrijk dat er is ruimte voor een kritische kanttekening.
• Heldere onderbouwing. Probeer de resultaten zo goed mogelijk te verklaren door deze te onderbouwen.
• Goede leesbaarheid. Vermijd vakjargon en onnodig lange zinnen.
• Aantrekkelijke vormgeving. Zorg voor een goede verhouding tussen tekst en beeld.
• Beschikbaarheid. Publiceer het uiteindelijke document op je bedrijfswebsite en intranet en deel deze op je social media.

Jouw jaarverslag een schot in de roos 

Elk jaar helpen wij klanten met hun jaarverslag, zodat zij geen punten laten liggen. Wat kunnen we hierin voor jou betekenen?

#Content
We zorgen dat het jaarverslag prettig leest. Daarnaast moet deze lezers nieuwsgierig maken en aantrekkelijk zijn. Ook is het enorm belangrijk dat de inhoud begrijpelijk is voor diverse doelgroepen.

#Design
We focussen ons op een aantrekkelijk uitvoering met een uitstekende balans tussen tekst en beeld. Dit doen we met onder andere foto’s, illustraties, grafieken, tabellen, iconen en infographics.

#Online 
De vraag naar interactieve jaarverslagen groeit. Dit is logisch, want dit is een variant die het online goed doet. Een groot voordeel van een interactief jaarverslag is dat alles te analyseren is met Google Analytics. Daarnaast biedt een online variant de mogelijkheid voor audio, video en online interactie.

#Doelen en resultaten vaker onder de aandacht brengen
Het blijft niet bij één maand in het jaar. Ook in de maanden erna publiceren we onderwerpen uit het jaarverslag op de juiste kanalen. Dit doen we op een aantrekkelijke en toegankelijke manier, zodat de content aansluit bij iedere doelgroep. Het voordeel hiervan is dat de organisatie vaak onder de aandacht komt. Hierdoor haal je veel meer rendement uit het jaarverslag en je inspanningen.

Need some help?

Als je vragen of hulp nodig hebt, mail ons dan via info@brutcommunicatie, dan komen we er binnen één werkdag bij je terug. Bellen is natuurlijk nog steeds sneller. Dit kan via: 0348 41 32 24.  

 

Bekijk hieronder het jaarverslag dat we hebben gemaakt voor gemeente Schiedam:

–> Interactief sociaal jaarverslag verbetert interne communicatie