Uit onderzoek blijkt dat 73% van de werkzoekende Nederlanders niet solliciteert als een organisatie een slecht online imago heeft. Door de Coronacrisis is het online imago van organisaties nóg belangrijker geworden dan het al was. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Met in de hoofdrol bedrijfsprofielen op social media.

Maar liefst 91% van de werkzoekende Nederlanders geeft aan voor het solliciteren eerst online naar informatie over de werkgever te zoeken, blijkt uit recent onderzoek van Jobrapido. Opvallend is dat zo’n 50% eerst de bedrijfsprofielen op social media bekijkt, zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram.

Sollicitanten vinden social media geloofwaardiger
Social media kanalen geven kandidaten vaak een beter en geloofwaardiger beeld van de dagelijkse gang van zaken in een organisatie. Denk aan het type collega, de sfeer en hoe de werkplek eruitziet. Het is toch superleuk om te zien dat potentiële collega’s samen taart eten ter ere van een verjaardag, dat er samen geproost wordt op het weekend tijdens de vrijmibo, en dat mooie successen gevierd worden.

Door de Coronacrisis hebben sollicitanten nu alleen online contact met een potentiële werkgever in plaats van fysieke contactmomenten. Het online imago speelt hierdoor een nog grotere rol. Veel organisaties plaatsen berichten op social media over initiatieven waarmee zij hun steentje bijdragen aan de crisis en laten zien dat ze er zijn voor zowel klanten als medewerkers. Het uitstralen van betrokkenheid, vertrouwen en positiviteit zet een organisatie, zeker in deze tijd, positief op de (online) kaart. Hier hechten sollicitanten nu meer waarde aan dan ooit.

Laat zien hoe jou organisatie met deze crisis omgaat
Misschien dat je op dit moment helemaal niet bezig bent met het werven van nieuwe medewerkers. Maar ook dan is het goed om je bewust te zijn van de grote invloed van social media op je online imago en arbeidsmarktcommunicatie. Laat daarom ook zien hoe jouw organisatie met deze crisis omgaat. Is het niet voor nu, dan is het wel voor later.