Als Marcom’er wil je de social media strategie van je organisatie altijd naar een hoger niveau tillen. Waar begin je? Wat is het geheim? De kunst is om drie zaken te combineren: interactie, betrouwbaarheid en grappige inhakers. Met deze magische combinatie bouw je relaties op met (potentiële) klanten. Daarnaast krijgen zij een positieve houding ten opzichte van je merk en/of organisatie en willen ze sneller actief deel uitmaken van jouw merk. Let’s go!

1. Interactie op social media

Social media draait de laatste jaren veel minder om het aantal volgers. Interactie is het sleutelwoord. Hoe vervelend is het om een gesprek te voeren met iemand die alleen maar over zichzelf praat? Online is dat precies hetzelfde. Ga daarom het gesprek aan met je volgers, daag ze uit: stel vragen, reageer op comments en privéberichten en vraag om advies. Vergeet ook niet om je doelgroep zelf verhalen te laten delen. Dit kun je doen met bijvoorbeeld een hashtag die door jullie in het leven is geroepen.

Tip: terugkerende onderwerpen of berichtgeving op vaste dagen in de week zorgen voor herkenbaarheid. En daar houden wij van. Gewoontedieren die we zijn. 😉

2. Wees betrouwbaar op social media

Reageren op volgers en het aangaan van een gesprek zijn super belangrijk. Met deze twee punten onderscheid je je merk van al die andere. Merken die alleen maar zenden, zenden, zenden. Hierdoor geef je volgers het idee dat je echt naar hen luistert. Zo word je sneller als een betrouwbare en oprechte bron zien.

Tip: wees altijd eerlijk en transparant. Kom beloftes na en laat zien dat er iets wordt gedaan met eventuele feedback. Het allerbelangrijkste: blijf vooral dicht bij wat je als merk wil uitstralen.

3. Grappige inhakers op social media

Over het algemeen worden berichten met een balans tussen actuele informatie en humor het meest geliked en gedeeld. Zeg nu zelf, een vleugje humor maakt alles toch net wat luchtiger én leuker? We kennen allemaal de social media kanalen van Coolblue en Bol.com die hierin uitblinken. Probeer dit niet direct te kopiëren, maar zoek naar een manier die past bij jouw merk/organisatie. Zo ga jij ook écht scoren.

Need some help?

Denk je nu; allemaal leuk en aardig, maar waar moet ik beginnen? Wij helpen verschillende klanten met het opzetten van een social media strategie en het maken van creatieve content. Sharp Home Appliances is hier een mooi voorbeeld van. Bel of mail gerust, zodat we je kunnen helpen met knallende social kanalen!