Ellenlange blogs zijn tegenwoordig niet meer succesvol. Fabel. Een catchy animatie zonder voice-over is the way to go. Fabel. Als het gaat over content, komt het aan op een juiste content mix tussen tekstuele en visuele content. Feit. Deze twee zijn als het ware elkaars beste vrienden; zij kunnen niet zonder elkaar.
Visuele content wordt 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst, blijkt uit onderzoek van Visual Teaching Alliance. Een grote lap tekst kan het nooit opnemen tegen een persoonlijke video of een social media advertentie met super strak design. Zo kan een sprekend beeld sneller emoties opwekken en mensen inspireren. In slechts 8 seconden bedenkt iemand of de content interessant genoeg is om te blijven plakken. Toch is de werkelijkheid iets genuanceerder…
Tekst en visuele content ondersteunen elkaar
Hoewel beeld meer dan 1000 woorden zegt, wordt een goede visual met de juiste (short) copy nóg sterker. Het geeft het creatieve concept net dat extra steuntje in de rug om snel de boodschap over te brengen. Andersom is het precies hetzelfde; visuele content geeft tekst kracht. Beeld zorgt ervoor dat de bijbehorende tekst beter blijft hangen, aangezien je het gehele plaatje opslaat.
Maar, welke content gaat dan écht scoren?
Welke content passend is, achterhaal je aan de hand van drie vragen. De eerste: wie is mijn doelgroep en waar hebben zij behoefte aan? Er zijn er grofweg twee behoeften: op rationeel vlak (op zoek naar inzichten en informatie) of op emotioneel vlak (op zoek naar inspiratie of vermaak). Gaat het om een verdiepingsverhaal, dan is een uitgebreide blog zo gek nog niet (kijk maar naar deze 😉). Wil je de aandacht trekken, dan is een korte Instagram Reel of animatie veel pakkender.
Het blijft niet alleen bij behoeften. Daarom zijn vraag twee en drie: via welke kanalen bereik ik mijn doelgroep? En hoe gedragen zij zich op dat kanaal? Een verdiepingsverhaal op je website is leuk, maar niet handig als jouw doelgroep niet van social media af te slaan is. En die animatie gaat niet scoren als jouw verhaal niet te vertellen is in slechts 30 seconden. Daarbij is het device wat de doelgroep gebruikt en hoe lang zij gemiddeld aandacht besteden aan jouw content minstens zo belangrijk.
Ga altijd voor de juiste content mix
Goed beeldmateriaal en sterke tekst blijven elkaar altijd ondersteunen. De antwoorden op de drie vragen, bepalen uiteindelijk voor welke content verhouding je moet gaan. Visuele content is tegenwoordig vaak in de lead, maar denk altijd na of de boodschap goed naar voren blijft komen. Tekstuele aanvullingen kunnen nét het verschil maken. Heeft iemand zijn geluid op zijn telefoon uitstaan, dan kan hij die animatie door de ondertiteling tóch volgen. En dat campagnebeeld komt opeens geweldig uit de verf door die krachtige titel ernaast.
Bij Brût denken we graag met je mee over contentcreatie en de juiste content mix
Onze content marketeers, content creators en designers ontwikkelen sterke content strategieën en onderscheidende visuals. Zó aantrekkelijk dat je zeker weet dat jouw organisatie opvalt. Een keer met ons brainstormen? Neem vrijblijvend contact op.